Jsem ve Vojslavicích a čekám na zájemce o prohlídku na tomto domě. Zájemce přijíždí, zdravíme se a podávám mu veškeré dokumenty, které k domu potřebuje (LV, popis nemovitosti, půdorysy, předpis úhrad, atd…). Nicméně v ten moment vidím, že zájemce si sám nese vytištěné veškeré informace, které dohledal.
Zajímal jsem se, proč mu nestačí dokumenty ode mě. Dozvěděl jsem se, že již byl na několika prohlídkách, a nikdy žádné materiály do ruky nedostal, tak se připravil. Jsem snad jeden z mála, který to dělá? Vybíráte makléře správně?
Samozřejmě, můžete namítat, že když se jedete podívat na nemovitost, z inzerce se dozvíte většinu věcí, co potřebujete. Také není potíž, si tyto informace následně jednoduše dohledat. Já jsem v tomto ohledu jiný. Veškeré informace o nemovitosti, včetně Listů Vlastnictví, půdorysů, předpisů úhrad energií, také třeba PENB. U bytů například Evidenční list a samozřejmě mnohé další věci, které je potřeba před koupí znát. Vše toto vám vždy přinesu vytištěno a svázáno.
A proč tedy nosím sebou vše vytištěné? Jeden z důvodů je i to, že v průběhu prohlídky můžete sledovat, že nemovitost opravdu splňuje to, co je v inzerci uvedeno. Ne vždy si pamatujeme vše, co je důležité a toto vám může pomoci myslet na to, co jste se třeba potřebovali doptat. Další z důvodů je to, že když večer přijedete domů a chcete se znovu na vše podívat, nemusíte hledat na internetu. Otevřete obdržené desky a máte vše před sebou, včetně dokumentů, které se většinou v inzerci neuvádí – ty ale bývají velmi často důležitý faktor při rozhodování.
Můj velmi dobrý kamarád, který hledá nemovitosti k investici, si vyhlédl RD k demolici. Jelikož jsem nemovitost v takovém stavu již prodával, vím, co vše jsem ohledně toho před prohlídkami zjišťoval.
Volal jsem nebo byl osobně na stavební úřad, obecní úřad, vodárny, plynárny apod. Zjišťoval jsem, co vše je možno v dané lokalitě a na dané parcele následně stavět. Jaká je zastavitelnost pozemku, jak velký dům se zde může postavit. Zda musí například urbanisticky zapadnout do lokality, či bude mít nový majitel volnou ruku. Jestli jsou všechny přípojky v pořádku a vše se dá využít. Bylo zjištěno, že není vůbec připojena elektřina, tím pádem jsme rovnou podali žádost a elektřinu nechali připojit ještě dřív, než se dům prodal. Zkrátka kompletní servis k tomu, aby zájemce, který přijde na prohlídku, nemusel již nic řešit a vše měl pohromadě.
Myslel jsem si, že toto je naprosto běžná praxe, dokud kamarád nejel na prohlídku domu, který si našel. Bezprostředně po prohlídce mi volal, jak to proběhlo. Paní makléřka nebyla vůbec připravená, nebyla schopna mu říct nic z výše zmíněných. Řekla mu, že vše si musí zjistit sám, pokud bude mít zájem. Na všechny úřady si zajít nebo zavolat. Nebudu lhát, tato nemovitost zřejmě nebude ta, kterou si koupí.
Vždy jsem si myslel, že toto jsou věci, které dělá 90% makléřů. Zjišťuji však, že to není pravda. Bohužel, spousta makléřů čeká, že to přijde samo, že se vše vyřeší, no není tomu tak. Zvláště teď, doba kdy roste inflace, hypoteční sazby, stoupají energie a celkové náklady. Já pro své klienty vždy dělám maximum toho, co je v mých silách, někdy i mnohem víc.
Krásné fotky nemovitosti, video a inzerci, to vám v dnešní době nabídne už prakticky každý. Je to ale skutečně to, dle čeho byste měli vybírat makléře? Samozřejmě, je to důležitá součást prodeje. Důležité je ale i to, co vše dalšího makléř pro daný případ udělá. Čas je pro většinu z nás důležitý, penězi se vyčíslit nedá, vyberte tedy někoho, kdo vám ho skutečně ušetří :).
A co tedy vy, vybíráte makléře správně? Mou práci můžete vidět zde na webových stránkách, nebo třeba i na Facebooku či Instagramu.
Icons made by Freepik from www.flaticon.com II Tvorba webu: Online Chytře